اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

حضرت زهرا (س)_ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

حضرت زهرا (س)_ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها



ضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
نام : فاطمه
کنیه : ام الحسنین ، ام الائمة المعصومین ، ام المومنین ، ام ابیها
لقب : بتول ( بمعنى پاکیزه ) خیرالنساء ، رضیه ، محدثه ، طاهره ، مطهره صدیقه ، عذراء ، سیده ، زکیه ، مبارکه ، معصومه
پدر: حضرت محمد ، رسول اللّه (ص )
مادر: خدیجه بنت خویلد زن فداکار اسلام ، نخستین زنى که به پیامبر اسلام ، حضرت محمد (ص ) ایمان آورد.
تاریخ ولادت : جمعه 20 جمادى الثانى ، سال پنجم بعد از بعثت پیامبر (ص ) 45 سال بعد از عام الفیل
مکان ولادت : مکه
مدت عمر : هیجده سال و اندى
علت شهادت : بدنبال مبارزات آن حضرت با غاصبان امامت و ولایت ، در اثر لگدزدن به پهلوى آن بزرگوار و تحت فشار قرار دادن آن حضرت میان در و دیوار که به شهادت آن بزرگوار و فرزندش محسن (سقط جنین ) انجامید.
زمان شهادت : سوم جمادى الثانى ، سال 11 هجرى ، مصادف با سال رحلت پیامبر (ص ) که به آن عام الحزن (سال حزن و اندوه ) مى گویند.
مکان شهادت و دفن : در مدینه در منزلش پهلوى مسجدالنبى به شهادت رسید و در مدینه به خاک سپرده شد.

مشهور این است حضرت فاطمه سلام اللّه علیها در سال پنجم بعثت و در روز بیستم جمادى الاخر در شهر مکه متولد شد.
دوران کودکى آن حضرت با اوج سختگیرى و فشارهاى گوناگون مشرکین نسبت به مسلمانان مصادف بود. پس از هجرت رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم از مکه به مدینه ، حضرت فاطمه (س ) به همراه فاطمه بنت اسد مادر گرامى على (ع ) و فاطمه دختر عموى رسول خدا و عده اى دیگر، با همراهى على (ع ) به مدینه هجرت فرمود.
در مدینه بود که ازدواج مقدس و مبارک حضرت على (ع ) با فاطمه (س ) به وقوع پیوست . ثمره این پیوند الهى حسن و حسین (ع ) سید جوانان اهل بهشت و حضرت زینب کبرى و زینب صغرى (ام کلثوم ) بود. مراسم ازدواج على (ع ) و فاطمه (س ) را روز اول یا ششم ذى الحجه سال دوم یا سوم هجرى نوشته اند.
رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود: فاطمه علیهاالسلام از بهترین زنان بهشت است و نیز فرمود: خداوند به غضب تو (فاطمه ) غضب مى کند و به خشنودى تو خشنود مى گردد. و نیز فرمود: فاطمه پاره تن من است . اذیت او، اذیت من و خشنودى او خشنودى من است . و نیز فرمود: خدا، من و على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام ) را از یک نور آفرید.
(شهادت حضرت فاطمه سلام اللّه علیها)
حضرت فاطمه (س ) اولین کسى از اهل بیت بود که پس از فوت رسول خدا (ص ) آله و سلم دار فانى را وداع گفت . حضرت فاطمه (س ) پس از فوت پدر گرامى خود، رسول خدا(ص ) کمتر از یک سال زندگى نمود. مدت حیات ایشان را پس از رسول خدا(ص ) از چهل روز تا هشت ماه نوشته اند. حضرت فاطمه (س ) در این دوران کوتاه در راه دفاع از حریم ولایت و امامت و خلافت على علیه السلام به شهادت رسید. حضرت على (ع ) طبق وصیت ایشان ، حضرت را شبانه و مخفیانه به خاک سپرد. در مورد مکان دفن آن حضرت چند احتمال است : 1- خانه خود آن حضرت 2- قبرستان بقیع 3- میان قبر و منبر پیامبر حضرت فاطمه سلام اللّه علیها در سال یازدهم هجرى و در سن هیجده سالگى به شهادت رسید.در مورد ماه و روز شهادت آن حضرت سوم جمادى الثانى ، سیزدهم ربیع الثانى ، و بیست و هفتم جمادى الاولى را نوشته اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد