اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

غفوری فرد: تشکیلات مداحان نباید امر قدسی تلقی شود

 

غفوری فرد: تشکیلات مداحان نباید امر قدسی تلقی شود.




محمد حسن غفوری فرد، هدف از ایجاد تشکیلات مداحان همچون خانه مداحان، رسیدگی به مشکلات مداحان و تقویت ابعاد هنری مداحی خواند و گفت: این تشکلات برای قدسی نشدن باید همواره این اهداف را نصب العین قرار دهند.

محمد حسن غفوری فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ستاد خبری همایش روایت شیدایی با اشاره به افزایش تشکلات مداحان در کشور، فعالیت این تشکلات را در راستای تقویت حوزه مداحی خواند و تصریح کرد: این تشکلها نه تنها افزایش رقابت در این حوزه را به دنبال ندارند، بلکه به فعالیت های مداحی در کشور سر و سامان می بخشند.وی در ادامه با بیان اینکه موفقیت این تشکلات مستلزم پیگیری مستمر اهداف اصلی است، افزود: همانطور که امام علی (ع) در وصیت نامه شان بعد از تقوا مسلمانان را به نظم دعوت می کنند، این تشکلات نیز باید در راستای نظام بخشی به فعالیت مداحان قدم بردارند و هیچ گاه هدف اصلی را گم نکنند.

غفوری فرد، ساختار زدگی و سیاست زدگی را از مهمترین آفات در سرنوشت این تشکلها یاد کرد و اظهار داشت: اتفاقی که اغلب گروه های سیاسی به آن دچار می شوند، تبدیل شدن تشکیلات به امری قدسی و دور شدن از اهدافی است که در مرامنامه این تشکلات قید شده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: بسیاری از تشکیلات سیاسی در ابتدا وسیله ای برای خدمت رسانی به مردم، ایجاد عدالت، مبارزه با ظلم و ... است، اما به مرور این اهداف گم می شود و تنها چیزی که از این تشکیلات برجای می ماند، ساختاری مقدس است که هیچ کارایی ندارد، بنابراین تشکلات مداحان باید همواره توجه داشته باشند که برای مصون ماندن از این آفات، باید اهداف اولیه را همواره نصب العین خود قرار دهد.

این عضو خانه مداحان در ادامه با بیان اینکه تشکیلات مداحان باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی قدم بردارند، گفت: به تعبیرامام (ره) محرم و صفر است که انقلاب اسلامی را زنده نگه داشته است، چرا که انقلاب از مساجد، هیئات مذهبی و سنگرها شروع شد و امروز الگوی بسیاری از مردم جهان است، در این دوران جدید، این تشکیلات نقش کلیدی دارند و باید با شعارهای برخاسته از متن دستگاه امام حسین (ع) تدام دهنده مسیر انقلاب باشند.

وی در ادامه مستند سازی مراثی، جلوگیری از ورود سبک های غلط و انحرافی به مداحی اهل بیت، تقویت سبک های بومی مداحی و تربیت نسل جدیدی از مداحان را از اهداف خانه مداحان برشمرد و متذکر شد: این اهداف، اهداف مقدسی است اما باید مواظب باشیم گرفتار آفات فوق نشویم.وی در ادامه در پایخ به این پرسش که آیا تاکید تشکلات مداحان بر سبک های خاص مداحی، مانع از بروز خلاقیت هنری مداحان نمی شود؟ یادآور شد: خانه مداحان بر اساس ساختارهای اسلامی تشکیل شده که بر خلاف تشکیلاتی مثل کمونیست ها قصد ندارد دچار ساختارگرا باشد، این تشکل قرار نیست به مداحان امر و نهی کند بلکه قرار است آنها را تشویق کند تا با دوری از سبک های غلط و انحرافی، به سمت سبک های سنتی در شان امام حسین و مطالعه دقیق و منظم بر مقاتل معتبر روی آورند که همین رویه منجر به تقویت بعد هنری مداحی می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد