اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

امین فروغی: نوحه و مرثیه باید به عنوان هنر به رسمیت شناخته شود

 

امین فروغی: نوحه و مرثیه باید به عنوان هنر به رسمیت شناخته شود.




عضو هیئت داوران همایش"روایت شیدایی" تاکید کرد: یک نوحه، همچون یک تصنیف از سه عنصر شعر، ملودی و ریتم شکل می گیرد که هماهنگی این سه، در موفقیت آن نقش اساسی دارد. از سوی دیگر، نوحه ها باید از منظر تاریخی نیز قابل استناد و معتبر باشند.

مهدی امین فروغی، کارشناس موسیقی و مرثیه و عضو هیئت داوران همایش"روایت شیدایی" در گفت و گو با ستاد خبری این همایش با اشاره به ایده برگزاری همایش گفت: در سال ۸۶ طرحی برای تحول نوحه از وضع موجود به وضع مطلوب ارائه شد که بر اساس آن نوحه به عنوان یک اثر هنری مورد توجه قرار می گرفت.

وی افزود: البته زمینه های شکل گیری این ایده به سال ها قبل و زمانی که با نوحه های ناب بزرگانی چون "میرزاحسین بابای مشکین" آشنا شدم، بازمی گردد. نوحه هایی که هرکدام به تنهایی یک تصنیف با قابلیت نت نویسی، آوانگاری و تدریس موسیقایی هستند.

امین فروغی هم چنین به فعالیت متمادی خود برای جمع آوری نوحه های فاخر اشاره کرد و افزود: پس از جمع آوری این نوحه ها، با همکاری اساتیدی چون مرحوم علی تجویدی، پرویز مشکاتیان و استاد رضوی سروستانی، کار نت نویسی و آوانگاری روی نوحه ها صورت گرفت و امروز جلد اول این مجموعه آماده انتشار است.

عضو هیئت داوران همایش"روایت شیدایی" پیرامون معیارهای انتخاب آثار برتر همایش نیز گفت: یک نوحه، همچون یک تصنیف از سه عنصر شعر، ملودی و ریتم شکل می گیرد که هماهنگی این سه، در موفقیت آن نقش اساسی دارد. از سوی دیگر، نوحه ها باید از منظر تاریخی نیز قابل استناد و معتبر باشند.

وی افزود: بنابر آن چه گفته شد، داوری آثار مداحی نیازمند کارشناسانی در حوزه های تاریخ اسلام، شعر، موسیقی، فنون اجرا و در نهایت کیفیت فنی آثار است که خوشبختانه در این همایش مورد توجه واقع شده است.

مهدی امین فروغی در بخش دیگری از سخنان خود، مؤلفه های مؤثر در موفقیت مداحان را برشمرد و خاطرنشان کرد: نقالان در گذشته به فنون مختلف مرتبط با نقالی از جمله شعر، موسیقی و حتی بازیگری کامل داشتند تا همین، عامل موفقیت ایشان در تأثیرگذاری بر مردم می شد، بنابراین مداحان امروز ما نیز می توانند با تسلط بر این مؤلفه ها، بیش از پیش در ارائه آثار فاخر و جذب مخاطب توفیق یاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد