اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

اهل بیت

زیارت نامه ها _ آثار و برکات زیارت عاشورا

زیارت نامه ها _ آثار و برکات زیارت عاشورا




سفارش امام صادق (ع)
امام صادق علیه السلام به صفوان مى فرمایند:
زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن ، به درستى که من چند چیز براى خواننده آن تضمین مى کنم :
1 - زیارتش قبول شود.
2 - سعى و کوشش او مشکور باشد.
3 - حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد...
بعد فرمود: اى صفوان ! هرگاه حاجتى براى تو به سوى خداوند متعال روى داد، پس به وسیله این زیارت به سوى آن حضرت توجه کن از هرجا و مکانى که هستى و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده مى شود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.
آرى ، هر کس حاجت بزرگى داشته باشد حوایج و خواسته هایش با چهل روز خواندن زیارت عاشورا برآورده مى شود. تجربه گواه هر عارف و عامى است که ما در این جا نمونه هایى از حکایات را خواهیم آورد.
سیره شیخ مرتضى انصارى (ره )
در شرح احوال مرحوم شیخ مرتضى ، نواده شیخ انصارى آورده اند که ؛(( از جمله عاداتش خواندن زیارت عاشورا بوده که هر روز، دو بار صبح و عصر آن را مى خواند و بر آن بسیار مواظب مى نمود. بعد از وفاتش کسى او را در خواب دید و از احوالش پرسش کرد؛ در جواب سه مرتبه فرمود: (( عاشورا، عاشورا، عاشورا،)).
سیره میرزاى قمى
این مرد بزرگ ، هرگز نماز شب و زیارت عاشورا و نماز جماعت را ترک نکرده ، و هرگاه به مسجد نمى رفت ، در منزل با زن و فرزند خود نماز جماعت مى خواند. بسیار با انصاف بود و با افراد مستمند مواسات مى ورزید. و در اصلاح امور مسلمان ها، اهتمامى عجیب داشت . حاکم شهر خوانسار دستور داد مخصوص وى ، یک مسجد جامع ساختند که همیشه نماز جمعه و جماعتش در آن مسجد برپا مى شد.
سیره شهید قدوسى
شهید آیت الله قدوسى (ره ) به خاندان عصمت و طهارت عشق مى ورزید، به زیارت جامعه و عاشورا، و توسل به خاندان پیغمبر و شرکت در جلسات روضه و سوگوارى حضرت سیدالشهداء علیه السلام مقید بود.
مرحوم قدوسى مى فرمود: علامه طباطبایى ، به این معنا تاکید دارد و در ایام محرم و صفر، زیارت عاشورایش ترک نمى شود و به زیارت جامعه اهتمام دارد.
دریافت علوم خاص
یکى از دوستان مرحوم قدوسى مى نویسد:
... ظاهرا ایشان نسبت به ((زیارت عاشورا)) مواظبت داشت . چون ، موقعى که دادستان کل بود، من در خواب دیدم که بر اثر خواندن زیارت عاشورا، به ایشان علوم خاصى داده شده ، وقتى به ایشان عرض کردم ، متاثر شد و گفت : مدتى است توفیق پیدا نکرده ام . و این بر اثر کثرت کارشان در دادستانى بود، و آن کارها را اولى مى دانست ، از این رو بود که فرمود: مدتى است که به خواندن زیارت عاشورا موفق نشده ام .
سیره میرزاى محلاتى
مرحوم میرزاى محلاتى سى سال آخر عمرش ، زیارت عاشورا را ترک نکرد و هر روز که به سبب بیمارى یا امرى دیگر نمى توانست بخواند، نایب مى گرفت .
رفع بیمارى و بلا
شهید دستغیب مى نویسد. از مرحوم آیه الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم حایرى نقل شده است : اوقاتى که در سامراء مشغول تحصیل علوم دینى بودم ، اهالى سامراء به بیمارى وبا و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده اى مى مردند.
روزى در منزل استادم مرحوم سید محمد فشارکى ، عده اى از اهل علم جمع بودند، ناگاه مرحوم آقاى میرزا محمد تقى شیرازى تشریف آوردند و صحبت از بیمارى وبا شد که همه در معرض خطر مرگ هستند.
مرحوم میرزا فرمود: اگر من حکمى بکنم آیا لازم است انجام شود یا نه ؟
همه اهل مجلس پاسخ دادند: بلى .
فرمود: من حکم مى کنم که شیعیان ساکن سامراء از امروز تا ده روز، همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شوند، و ثواب آن را به روح نرجس خاتون ، والده ماجده حضرت حجه ابن الحسن علیه السلام هدیه نمایند تا این بلا از آنان دور شود. اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند.
از فرداى آن روز تلف شدن شیعه موقوف شد و همه روزه ، تنها عده اى از سنى ها مى مردند به طورى که بر همه آشکار گردید. برخى از سنى ها از آشنایان شیعه خود پرسیدند؛ سبب این که دیگر از شما کسى تلف نمى شود چیست ؟ به آنها گفته بودند زیارت عاشورا. آنها هم مشغول شدند و بلا از آنها هم برطرف گردید.
در منزل میرزاى شیرازى در کربلا ایام عاشورا، روضه خوانى بود و روز عاشورا به اتفاق طلاب و علما به حرم حضرت سیدالشهداء و حضرت اباالفضل مى رفتند و عزادارى مى نمودند. عادت میرزا این بود که هر روز در غرفه خود، زیارت عاشورا مى خواند، سپس پایین مى آمدند و در مجلس ‍ عزا شرکت مى کرد. یکى از بزرگان مى گوید: روزى خودم حاضر بودم که پیش از وقت پایین آمدن ، ناگاه میرزا با حالت غیر عادى و پریشان و نالان آمد و داخل مجلس شد و فرمود: امروز باید از مصیبت عطش حضرت بخوانید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد